FORRETNINGSAKTIVITET
Materialerne i vores tøj og produktion står for langt størstedelen af vores samlede udledning, men der er også ting, vi kan overveje i de andre faser af produkternes livscyklus for at sikre, at vi minimerer vores fodaftryk.
Transport
De transportmidler, vi vælger til at sende produkterne fra fabrikkerne til vores lager i Sverige, er et sted, hvor vi kan reducere vores udledning ved at arbejde på den rigtige måde. Produkterne sendes primært med båd og ad landevej, men nogle produkter transporteres også med fly, primært fordi de er blevet forsinket af forskellige årsager. Vi arbejder derfor på at forbedre vores arbejdsgange for at undgå forsinkelser i ordreregistreringen, så vi så vidt muligt kan vælge mere miljøvenlige (men langsommere) transportformer. Målet er at reducere andelen af luftfragt til under 2 % inden 2030.
Forsendelse
Vi kan også påvirke de udledninger, der genereres ved forsendelse af produkter til vores kunder. Vi prioriterer samarbejde med speditører, som deler vores vision om at blive fossilfri inden 2030. Vores mål er, at alle leverancer i de nordiske lande skal være helt fossilfri til den tid. For destinationer, hvor dette ikke er muligt, f.eks. hvor forsendelsen skal ske med fly på grund af lange afstande, kræver vi, at speditørerne har en klar og stabil bæredygtighedsstrategi. De skal kunne vise betydelige reduktioner i deres udledning pr. tonkilometer inden 2030, hvis vi skal fortsætte vores samarbejde. Ved at arbejde sammen med ligesindede partnere fremskynder vi overgangen til en mere bæredygtig transportsektor.
Returneringer
Vi ønsker, at du skal være helt tilfreds med det eller de produkter, du køber hos os. Du har selvfølgelig ret til at fortryde dit køb, og så opkræver vi 49 SEK i returomkostninger. Ved at opkræve et returgebyr ønsker vi at skabe opmærksomhed blandt vores kunder. Forskning viser, at når kunderne ved, at de skal betale et gebyr for at returnere varer, er de mindre tilbøjelige til at foretage impulskøb eller købe varer, de er usikre på. Det kan føre til, at færre varer sendes frem og tilbage, hvilket reducerer CO2-aftrykket fra transport og emballage. Alle returneringer, der kommer tilbage til vores lager, bliver kontrolleret. I langt de fleste tilfælde kan det returnerede tøj sættes tilbage på hylden med det samme, men noget tøj har pletter eller lugt, der gør det umuligt at sælge det igen. Dette tøj sendes enten videre til en partner, som restaurerer det til den oprindelige tilstand og derefter sælger det videre, eller til tekstilgenbrug, hvor det sorteres efter fibertype og farve.
Emballage
Vi bruger genbrugsmaterialer i vores emballage for at fremme cirkulære flow og begrænse brugen af nye ressourcer. Poserne, som tøjet leveres i, er lavet af 100 % genbrugsplast. Alle hangtags er lavet af 100 % genbrugspapir, og e-handelsposerne er lavet af bæredygtige biomaterialer, der er helt fri for PFAS og mikroplast, hvilket gør dem bionedbrydelige. Når du har modtaget din pakke, er det vigtigt at genbruge den igen, så den kan blive til ny emballage!